Наша громада – наші гроші!
Напевно, кожен громадянин вдавався у питання, на які гроші живе територіальна громада. Місцевий бюджет має багато джерел доходів . Їх можна об’єднати у декілька основних груп:
- частина загальнодержавних податків
- місцеві податки та збори
- неподаткові надходження
- міжбюджетні трансферти – субвенції та дотації.
До місцевих бюджетів громад надходить лише частка деяких загальнодержавних податків і зборів. Так, серед основних загальнодержавних податків, частина з яких доходить до громадиє - податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), акциз на алкоголь, тютюн, паливо тощо. Частка надходжень різна. Наприклад, з ПДФО до бюджету громади надходить60% від загальної сплаченої платниками податку суми податку, від акцизу на пальне – частка за визначеним коефіцієнтом по громаді від 13,44% всього обсягу реалізованих підакцизних товарів в країні,від акцизу на тютюн – 5% від вартості товару .
Також до бюджету громади надходятьмісцеві податки і збори.
Це єдиний податок, податок на майно (податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, плата за землю, транспортний податок), збір за місця для паркування та туристичний збір. Їх встановлює виключно міська рада на пленарних засіданнях .
Ще одне джерело доходів для місцевого бюджету – неподаткові надходження. Це можуть бути прибутки комунальних підприємств, штрафи, адміністративні збори і платежі або плата за послуги, які надають бюджетні установи тощо.
Є ще кошти, які громада отримує з інших бюджетів – державного або місцевих. Їх називають міжбюджетні трансферти, які можуть бути у формі різного роду субвенцій та дотацій. Гарантовану державою заробітну плату педагогам виплачують коштом освітньої субвенції з Державного бюджету. Її перераховують до місцевого бюджету і вже з нього оплачується праця педпрацівників громади. З обласного бюджету ( в тому числі і за рахунок коштів цільових субвенцій з державного бюджету) та бюджетів інших територіальних громад також до бюджету громади надходять субвенції, але значно менші за обсягом. Вони зазвичай спрямовані на певні соціальні, цільові видатки, будівництво або ремонт дорогтощо.
Зовсім інша справа з дотаціями: їх не спрямовують на конкретні цілі. Це ті кошти, які держава безповоротно направляє до бюджетів громад, які є дотаційними, відповідно до бюджетного законодавства.
Варто зазначити, що податок на доходи фізичних осіб є основним джерелом наповнення місцевого бюджету. Тож аби наша громада мала достатньо фінансових ресурсів для розвитку, необхідно кожному громадянину бути свідомим того,аби дотримуватися норм податкового, трудового й іншого законодавства, не погоджуватися на пропозиції неофіційного працевлаштування чи виплати заробітної плати в “конверті”. Кожен суб’єкт господарювання повинен усвідомлювати, щоне можна заробітну плату найманим працівникам виплачувати нижче законодавчо встановленої мінімальної зарплати, і зовсім неприпустимим є факт використання найманої праці без оформлення трудових відносин.Це в першу чергу впливаєна соціальнунезахищеність найманих працівників, а по-друге-призводить до значного недоотримання податку на доходи фізичних осіб до бюджету громади.
В галузевій структурі податку на доходи фізичних осіб найбільше сплачується організаціями та установами державного управління, оборони, охорони здоров’я,енергетичної галузі, транспортної галузі, освіти, легкої промисловості, оптової та роздрібної торгівлі тощо.
Виконавчими органами ради, спільно з інспектором з праці, з представниками територіального податкового органу, Центру зайнятості населення, Пенсійного фонду наразі проводяться спільні заходи, спрямовані на детінізацію зайнятості населення: зокрема проводяться зустрічі з суб’єктами господарювання, відвідування місць здійснення їх діяльності, проводиться роз’яснювальна робота щодо легалізації найманих працівників.
Тож,Виконавчий комітет Вознесенської міської ради, Фінансове управління Вознесенської міської ради ще раз звертаються до роботодавців громади бути соціально відповідальними та дотримуватись вимог трудового законодавства: офіційного оформлення співробітників, своєчасної виплати заробітної плати, недопущення її виплати в «конвертах». Це забезпечує соціальні гарантії працівниківта даєможливість наповнення бюджету громади і, відповідно,забезпечувативидатки на утримання та розвиток нашої громади.