Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки
Замовник
Виконавчий комітет Вознесенської міської ради Миколаївської області
Назва документа державного планування:
Місцевий план управління відходами Територіальної громади міста Вознесенська Миколаївської області
Основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування
«Місцевий план управління відходами Територіальної громади міста Вознесенська Миколаївської області» (далі - МПУВ) є стратегічним документом державного планування (далі ДДП) місцевого рівня для якого, відповідно до пункту 1 статті 2 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» проводиться стратегічна екологічна оцінка (далі - СЕО). Розроблення МПУВ здійснюється на виконання пункту 1 частини другої статті 26 Закону України «Про управління відходами» та відповідно до положень Постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.2023 р. № 947 «Про затвердження Порядку розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами».
Загальною метою розроблення МПУВ є створення та забезпечення належного функціонування комплексної системи управління відходами, яка забезпечить мінімізацію навантаження на довкілля, зумовленого утворенням відходів, шляхом дотримання ієрархії управління відходами, з урахуванням економічних можливостей як держави, області, громад, так і основних утворювачів відходів. Впроваджений системний підхід в управлінні відходами, що у свою чергу, призведе до створення умов для підвищення стандартів якості життя населення.
МПУВ спрямований на досягнення національних та регіональних цілей управління відходами в населених пунктах Територіальної громади міста Вознесенська з урахуванням місцевих особливостей, а також вирішення наявних та попередження виникнення нових проблем агломерації, що мають відношення до сфери управління відходами.
Місцевим планом передбачається використання технологій та технічних рішень, які відповідають природоохоронним, санітарно-гігієнічним вимогам і забезпечують мінімізацію та унеможливлення впливу шкідливих факторів на довкілля та здоров’я населення громади. В МПУВ враховані положення та заходи, наявні в нормативно-правових документах та документах державного планування національного, регіонального та місцевого рівнів у сфері управління відходами:
- Національна стратегія управління відходами в Україні до 2030 року, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.11.2017 р. № 820-р;
- Національний план управління відходами до 2033 року, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2024 р. № 1353-р;
- Регіональний план управління відходами в Миколаївській області.
Якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)
У межах розроблення МПУВ Територіальної громади міста Вознесенська не передбачається реалізація конкретних видів діяльності або обєктів, яуі підпадають під визначення, наведені у статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля». Зокрема, пункт 8 частини 2 статті 3 визначеного Закону визначає, що процедура ОВД є обов’язковою у разі будівництва установок для оброблення, утилізації або видалення відходів потужністю понад 100 тонн на добу. Така діяльність в межах даного плану не заплановано, відповідно необхідність у проведенні процедури ОВД відсутня.
Такі проєкти, як будівництво сортувальної станції, компостувального майданчика або полігону будуть проходити ОВД окремо.
Інформація про ймовірні наслідки: а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення; б) для територій з природоохоронним статусом; в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення
В процесі здійснення СЕО мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації ДДП «Місцевий план управління відходами Територіальної громади міста Вознесенська Миколаївської області» для компонентів довкілля та для здоров’я населення.
Прогнозні ймовірні наслідки:
а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення: під час проведення СЕО будуть оцінені ймовірні наслідки реалізації МПУВ для таких компонентів довкілля: ґрунти, атмосферне повітря, водні ресурси, стан фауни, флори, біорізноманіття, кліматичні фактори, безпеки життєдіяльності населення та його здоров’я;
б) для територій з природоохоронним статусом: під час проведення СЕО, будуть оцінені ймовірні наслідки реалізації заходів МПУВ для території рекреаційних зон та об'єктів природно-заповідного фонду;
в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення: відсутні.
Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено.
Для забезпечення відповідності та сприяння виконання Національного плану управління відходами до 2033 року та Регіонального плану управління відходами у Миколаївській області області необхідний новий етап в розвитку системи управління з відходами в населених пунктах Територіальної громади міста Вознесенська.
Пріоритетним є поступовий перехід від домінування захоронення ТПВ як основного способу поводження з відходами шляхом зменшення обсягів захоронення відходів відповідно до ієрархії методів управління відходами, згідно вимог природоохоронних програм; максимально можливого використання вторинної сировини в складі відходів; створення системи комплексного управління відходами.
Найсприятливішим варіантом буде затвердження запропонованого МПУВ в населених пунктах Територіальної громади міста Вознесенська.
Проте в процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки будуть розглянуті наступні альтернативи:
Альтернатива 1: «Нульовий сценарій» - тобто опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження зазначеного документа державного планування.
Альтернатива 2: «Реалізація МПУВ із впровадженням системи роздільного збору, компостування та перероблення відходів».
Оцінка ефективності вказаних альтернативних варіантів буде відображена у Звіті про стратегічну екологічну оцінку.
Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Під час проведення стратегічної екологічної оцінки проекту Місцевого плану управління відходами передбачається застосування комплексу досліджень, спрямованих на виявлення можливих екологічних ризиків та оцінку наслідків реалізації документа. Зокрема, буде здійснено збір та аналіз наявної екологічної інформації щодо стану основних компонентів довкілля (атмосферного повітря, ґрунтів, водних ресурсів, біорізноманіття), а також даних про стан здоров'я населення. Передбачається дослідження ефективності існуючої системи управління відходами, визначення її слабких і сильних сторін, екологічних загроз і потенціалу розвитку із застосуванням ЗІЛЮТ-аналізу. Важливою складовою інформаційної бази стануть результати моніторингу стану довкілля, висновки профільних експертів, а також будь- які інші релевантні та доступні відомості, що дозволять всебічно оцінити ситуацію.
Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування
Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом'якшення негативних наслідків виконання документа державного планування, зокрема Місцевого плану управління відходами: організація ефективної системи роздільного збирання побутових відходів; ліквідація стихійних сміттєзвалищ та очищення територій громади, у тому числі із залученням громадських ініціатив; активне залучення населення до екологічних ініціатив через інформаційні кампанії, тренінги та просвітницькі заходи; удосконалення логістики перевезення відходів шляхом застосування герметичного транспорту та оптимізації маршрутів; впровадження принципів циркулярної економіки: розробка шляхів ефективного використання та безпечного поводження з промисловими відходами громади, розвиток компостування органічних відходів, тощо.
Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку.
Стратегічна екологічна оцінка буде виконана в обсягах, визначених статтею 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку». Пропонується така структура та зміст Звіту з CEO:
1) зміст та основні цілі «Місцевий план управління відходами Територіальної громади міста Вознесенська Миколаївської області», зв'язок з іншими документами державного планування;
2) характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, прогнозні зміни цього стану, якщо документ не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
3) характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
4) екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
5) зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані з запобіганням негативного впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування;
6) опис наслідків для довкілля та здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо-, та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків; 7) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;
8) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);
9) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
10) опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);
11) резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.
Орган, до якого подаються зауваження та пропозиції та строки їх подання.
Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту «Місцевий план управління відходами Територіальної громади міста Вознесенська Миколаївської області» подаються до Виконавчого комітету Вознесенської міської ради (адреса 56500, Миколаївська область, Вознесенський район, місто Вознесенськ, пл. Центральна, 1, тел. +38066-417-87-60, Управління ЖКГ та КБ Вознесенської міської ради, каб.37, gkh-voz2017@ukr.net
Контактна особа – Логвіненко Ольга
Подання зауважень та пропозицій становить 10 днів з дня оприлюднення Заяви.
Пропозиції і зауваження, що подані після встановленого терміну, не розглядаються.
10. Повідомлення про оприлюднення Заяви про визначення обсягу СЕО
Оприлюднюється шляхом розміщення на офіційному інтернет-портал міста Вознесенська (https://voz.gov.ua) від 31.10.2025 року


